Ctiborov inteligentný startup, časť druhá


startupy

Ako to vlastne s Ctiborom a jeho inteligentným startupom začalo? Prečítajte si prvú časť.

Takže, ako sa vlastne Ctibor vzniknutú situáciu rozhodol riešiť?

Musíme zatĺkať, tak to robia vo Valley

Počas dlhých šiestich mesiacov sa toho riešilo veľa. Pôvodná kreatívna práca na inteligentom startup-e sa prevrátila do prešpekulovaných a takmer nekonečných “sessions”, ktorých výsledok mal dať za zrod kampane, ktorá by ľuďom vysvetlila, prečo produkt tento rok do ich domácností nedôjde. Konceptov bolo mnoho, skutočne mnoho. Pracovať pod tlakom, ktorý Ctibor umelo vytvoril však bolo takmer nemožné. Nekonečné sessions s mladým CMO, ktorý zastával východisko, že je nesmierne dôležité povedať ľuďom jednoducho pravdu, bolo potlačené známym citátom: “Musíme zatĺkať, tak to robia vo Valley.” a tak vznikali koncepty, ktoré mali ľuďom klamať. 

Keď CTO povedal nie

Z nátlaku vznikol nápad, oklamať ľudí in “big style”. Keď však s týmto boli konfrontovaní niektorí členovia hardware/software tímu, vznikla panika a strach: klamať predsa nechceme. Aby sme si rozumeli: kreatívny tím nevedel ako inak. Ako inak máte komunikovať, že to, za čo ľudia zaplatili a to, čomu ste ako tím verili niekoľko mesiacov (niektorí niekoľko rokov) sa od pôvodnej kampani, 6 months ago, nepohlo ani o krok? Tento plán by bol vyššiel, ak by nebolo nového CTO, ktorého Ctibor potreboval ako soľ. Vyhodiť ho nemohol a tak súhlasil: "Povedzte pravdu."

Keď mladý CMO vymyslel ako

Krátko na to, kreatívny tím vymýšľal koncept ako by bolo fyzicky možné odkomunikovať to, čo po nich Ctibor chcel. A spôsob našli. Mladý CMO prišiel s fantastickým nápadom poslať ľuďom osobné listy. Old school, poviete si. Nuž, fungovalo to. A tak vznikla nová kampaň, ktorá sa niesla v zmysle “Je nám to fakt ľúto, ale…” a spravila sa viac, než slušne. To však mladého CMO stálo miesto. Pochopte, Ctibor to odôvodnil tým, že ho sklamal, pretože sa ho snažil presvedčiť, že musíme zatĺkať, že musíme klamať. Samozrejme, vyhodil ho aj kvôli tomu, že nový blog spustil o deň neskôr. Tu sa zapla prvá výstražná LEDka v hlavách niektorých členov tímu. Dosť neskoro, ale hovorí sa, že radšej neskôr, ako nikdy. V tomto momente sa ľudia začali pýtať: “Prečo?!”

Na refund-y nemáme peniaze

Toto bol celý brief, ktorý dostal mladý brigádnik, pôvodne naverbovaný na manažment sociálnych sietí a e-mailový support používateľom aplikácie. “Nemáme CMO, tak skoro ho nenájdeme a musíš vymyslieť, ako ľudí donútime, aby nám opäť uverili.” oznámil chalanovi Ctibor. Aby som uviedol veci na správnu mieru, musím uznať, že Ctibor bol naozaj odborník v oblasti mentoringu a motivácie. Tieto znalosti Ctibor poctivo študoval na internete čítaním motivačných článkov slávnych bloggerov, top LinkedIn influencer-ov a sledovaním Twiiter-u ľudí ako Guy Kawasaki, či sledovaním filmov o veľkých osobnostiach ako napríklad Steve Jobs. Presvedčiť chalana, že to zvládne, nebol teda žiaden problém.

Veľmi nás to mrzí a budeme pravidelne informovať

S týmto konceptom prišiel mladý brigádnik. Produktový blog, na ktorom budú každe dva týždne zverejnené presné a jasné informácie o tom, čo sa stihlo za predchádzajúce dva týždne a čo sa bude robiť tie ďalšie. Osobná komunikácia a usiťovanie, že toto sa nám už nestane dosiahla to, že o storno objednávky a vrátenie peňazí chcelo menej ako 4 percentá používateľov. Misia úspešná, aspoň to si chalan myslel. Netušil však, že Ctibor už pripravoval ďalšiu sériu klamstiev, ktoré bude potrebné ľuďom servírovať. O tom ešte budem hovoriť neskôr.

 

V ďalšom pokračovaní napíšem o tom, ako sme išli do pivotu... alebo vlastne o tom, ako to vyzeralo, keď Ctibor sám nevedel, ako z kola von. 

 

Jeden môj dobrý kamarát toto slovo neznáša. Ale o pivote bude hlavne tretia časť.