Ctiborov inteligentný startup, časť prvá


startupy

Ever since I can remember…

Na začiatku bola idea. Vytvoriť niečo inteligentné, niečo, čo by zmenilo svet. Niečo, čo by menilo životy ľudí (v dome). To však na vznik startupu nestačí. Ako vždy, potrebné sú aj peniaze. A tak Ctibor, ktorý dostal do vienka dar rozprávať, hľadal investora, anjela. A našiel skvelého človeka.

A-Team

Nápad, peniaze, vízia. V tomto bode Ctibor cítil, že potrebuje špičkový tím, ktorý dokáže jeho ideu pretaviť do úspešného produktu. A tak hľadal, všade, kde sa len dalo. Obdarený schopnosťou presvedčiť človeka o tom, že k životu skutočne potrebuje toto jedinečné pero zo slonoviny - nie so zlatým, ale hneď platinovým špicom - Ctibor dokázal nájsť niekoľko kľúcových členov tímu, ktorí neskôr dokázali využiť svoj zápal pre projekt a osobné kontakty na to, aby našli ďalších a ďalších. V jednu chvíľu ich bolo niečo málo cez 20. A-tím zostavený, čas makať.

Bytové semináre na štýl Jana Patočku

Aby ste ma neobvinili, že si vymýšľam, tak musím povedať, že veľká kreatívna časť projektu sa odohrávala na tzv. byte rodičov. Legendami opradený byt, na ktorom Ctiborova družina niekoľko krát pivotla inteligentný produkt zostáva dodnes zahalený rúškom tajomstva, rovnako ako asubjektívna fenomenológia Jana Patočku. 

Crowdfunding - alebo ako Ctibor vedel, že 80-tisíc mu nebude stačiť

Fantastické vizuálne spracovanie produktu, ktorý ležal vo svojej kolíske na stole hardware-ového vývojára naberal na realite. Minimálne jeho prvá, pomerne ne-inteligentná, iterácia. Pracovalo sa však pilne, hlavne na prešpekulovanej a tvrdo na-fake-ovanej marketingovej kampani, ktorá mala využiť populárny svetový formát crowd-fundingu. Samozrejme, Ctiborové motto “fake it, big time” vyžadovalo nechopiť sa svetových formátov, a tak sa to spravilo s prívlastkom “self”. Samozrejme, dôvodov bolo viac, ale o tom potom. Fakt, že na reálnu “delivery” produktu bolo potrebné vyzbierať minimálne 500 až 600 tisíc vedel len Ctibor. A ako správny gentleman, nikoho iného s týmto faktom netrápil. Karma si to však veľmi dobre poznačila.

Svetový úspech

Navrhnutý koncept marketingovej kampane, dostatok ľudí, ktorí by odklikali mravenčiu robotu a celý hardware-ový tím na “nútenej dovolenke” (rozumej: na brigáde kade-tade, pretože dostali “dočasný vyhadzov") a mladý marketingový riaditeľ, ktorý mal sám zvládnúť online kampaň rámcovanú na celý svet. A zvládol, bravúrne. Ctibor mu však nemohol pomáhať, pretože bol nútený odcestovať na viac ako mesiac do vysnívanej kolísky moderných startupov, do Silicon Valley a San Franciska, kde bolo životne nevyhnutné stretnúť sa so zakladateľmi úspešných startupov, ktorí všetci mu mohli pomôcť a poradiť, ako vlastne ďaľej.

Keď projekt šesť mesiacov mlčí

To, že kampaň končila na konci roka a projekt tak chvíľku mlčí, to každý pochopí. Problém však nastal, keď sa po príchode nového roka hardware-ový tím ešte stále nevracal. “Išiel zarobiť do Nemecka, budúci mesiac príde…” povedal nám Ctibor. A tak sme ďalej zdokonaľovali už vtedy dokonalú aplikáciu, kde na miesto nových funkcií, ktoré si žiadali používatelia, marketingovo-kreatívny tím pracoval na… ja už ani neviem. Stále sa našlo niečo, čo bolo potrebné vylepšiť. Problém však nastal, keď peniaze zo svetovej kampane ledva zaplatili výdaje za fantastické video. Bolo dôležité vymyslieť, ako ľuďom, ktorí si produkt počas kampani zakúpili, teda tzv. “backers”, povieme, že s dodaním produktu budeme meškať. Samozrejme, ako všetko, trvalo to pomerne dlho. Prvá správa o meškaní vyšla na svetlo sveta pár týždňov pred pôvodnou dodaciou lehotou, teda po šiestich mesiacoch.

 

V ďalšej časti si zaspomínam na to, ako sa Ctibor rozhodol vzniknutú situáciu riešiť. Samozrejme, všetko podľa príkladu Silicon Valley. Ach, Ctibor...